Podróż samolotem to obecnie najbardziej powszechny sposób przemieszczania się, bilety często można nabyć w promocyjnej cenie. Na korzyść tego środka transportu przemawia również fakt oszczędności czasu, gdyż nie występuje problem korków. Jednak nie zawsze plan podróży lotniczej idzie po myśli pasażerów, pojawiają się opóźnienia oraz całkowite odwołania poszczególnych lotów.
Roszczenia związane z opóźnieniem lub odwołaniem lotu
W zakresie niedogodności związanych z realizacją danego lotu pasażerowie mogą w uzasadnionych przypadkach uzyskać odszkodowania lotnicze. Takim przykładem może być opóźniony lot, wina jednak musi leżeć po stronie przewoźnika, w przeciwnym wypadku nie ma podstaw do uznania zasadności roszczeń. Jeżeli wina linii lotniczych jest bezsporna, pasażer może skorzystać z kilku możliwości dochodzenia swoich praw. Pierwszą z nich jest zwrot kosztów poniesionych na zakup biletów lotniczych w przeciągu 7 dni – dotyczy to zarówno całości podróży lub jej części. Pasażer może również skorzystać z możliwości zmiany planu podróży, oczywiście do tego samego miejsca, jednak w innym terminie, lecz jak najszybszym. Należy jednak pamiętać, iż korzystając z któregoś powyżej wskazanych alternatyw, traci się prawo do ewentualnego dochodzenia odszkodowania w późniejszym terminie. Opóźnienia lotu powyżej 2 godzin zobowiązują przewoźnika do zapewnienia odpowiedniej opieki nad pasażerami, chodzi tutaj o posiłki i napoje, nocleg, transport do hotelu i na lotnisko – wszystko musi być bezpłatne. Ponadto pasażer powinien mieć również prawo do wykonania dwóch połączeń do bliskich, oraz uzyskiwania regularnych informacji.
Jakie są przesłanki do uzyskania odszkodowania lotniczego?
Zarówno w przypadku opóźnionego, jak i odwołanego lotu przysługują odszkodowania lotnicze, oczywiście musi być spełnionych kilka przesłanek. To od nich zależy, czy świadczenie zostanie uznane, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości. Pierwszą przesłanką jest długość lotu, dla tych poniżej 1500 kilometrów, wysokość odszkodowania wynosi 250 Euro, natomiast powyżej tego dystansu, ale poniżej 3500 kilometrów – 400 Euro. Natomiast we wszystkich pozostałych przypadkach nieuwzględnionych powyżej, wysokość odszkodowania może wynosić nawet 600 Euro. Europejskie linie lotnicze wypłacają średnio swoim klientom stawkę 415 Euro, jednak te dane mogłyby być znacznie wyższe, gdyby pasażerowie nie obawiali się dochodzenia swoich praw. Wiele osób zniechęca opieszałość firm przewozowych w kwestii rozpatrywania napływających zgłoszeń. Odszkodowania lotnicze są w znacznej większości wypłacane w formie pieniężnej, wyjątkiem są sytuacje, gdy klient zgadza się na inną formę rekompensaty, na przykład w postaci bonów na kolejne podróże. Jeżeli chodzi o sposoby dochodzenia swoich praw, to w pierwszej kolejności kieruje się zgłoszenie do linii lotniczych, formularze są dostępne na ich stronach internetowych. W praktyce wnioski są często odrzucane, lub pozostawiane bez rozpatrzenia, dlatego w takich przypadkach dobrze jest udać się po pomoc do odpowiednich instytucji. Pracują w nich najczęściej osoby dobrze znające przepisy prawne, mogą dzięki temu ocenić już na samym początku realną szansę uzyskania odszkodowania lotniczego.