Coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie AR (rozszerzona rzeczywistość) w prowadzonych strategiach marketingowych. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się sporo kampanii reklamowych z jej wykorzystaniem. Spotyka się je w branży samochodowej, spożywczej czy prasowej. Oto przykłady najbardziej znanych marek, u których zastosowano rozszerzoną rzeczywistość.
Rozszerzona rzeczywistość i jej przyszłość
Wiadomym faktem jest to, że rozszerzona rzeczywistość dopiero powoli zadomawia się w dzisiejszym świecie. Będzie ona jeszcze bardziej powszechna w porównaniu z tym, gdzie spotkać ją można obecnie. Minie jeszcze jakiś czas zanim marketing z jej wykorzystaniem nabierze większej popularności. O tym przekonany jest prezes firmy Apple.
Najbardziej znaczącym rokiem dla augmented reality okazał się 2016, kiedy to na świecie pojawiła się słynna gra Pokemon Go. Udowodniła ona, że współczesne smartfony są już gotowe na pojawienie się AR. Podobnie rzecz się ma z ludźmi. Są oni chętni do korzystania z tego nowoczesnego rozwiązania. Fani Angry Birds i Harrego Pottera będą zadowoleni, gdyż niedługo mają wyjść ich kultowe gry, w której rozszerzona rzeczywistość została użyta w nowszym wydaniu.
Kampanie bazujące na AR
AR została użyta w marcu ubiegłego roku przez znaną firmę Burger King w kampanii „Burn that Ad”. Najbardziej przyjęła się ona w Brazylii. Klienci, korzystający z usług restauracji za pośrednictwem aplikacji Burger King mają możliwość podpalenia reklamy konkurencji. Może to być billboard, ulotka czy reklama. Za taki wyczyn w przestrzeni wirtualnej można zdobyć bezpłatnego burgera. Wystarczy po prostu ulokować telefon z otwartą aplikacją na reklamę innej firmy fast foodowej i podziwiać zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości –widok realnych płomieni. Takie zdarzenie jest rejestrowane przez aplikację i po ich wypaleniu pojawia się komunikat, mówiący o tym, że wygrano darmowego Whoppera. Ponadto aplikacja ta służy do zapoznania się z nową usługą technologiczną, pozwalającą na dokonanie wstępnego zamówienia przez telefon. Dzięki temu unika się stania w długich kolejkach w restauracji. Autorem tej słynnej kampanii był Rafael Donato, wiceprezes David SP.
Rozszerzona rzeczywistość wykorzystana została również przez słynną markę Nicorette. Jest to firma, która pomaga uzależnionym od palenia tytoniu wyjść z tego nałogu. Do współpracy do kampanii z AR zaproszono instruktora slackliningu, czyli chodzenia po linii. Nosiła ona nazwę „Augmented Reality – Nicorette” i miała miejsce na stacji Kings Cross w stolicy Wielkiej Brytanii. Każdy kto podjeżdżał na stację miał możliwość poczuć się przez chwilę jak instruktor podczas chodzenia po linii. Celem nadrzędnym tego przedsięwzięcia było to, by wpłynąć na ludzi i zaszczepić w nich dobre postawy, by nałóg zamienili na bardziej atrakcyjne zajęcie. Było to mocne i dające do myślenia przeżycie dla każdego użytkownika tej reklamy. Za pracę nad tą kampanią odpowiadało polskie studio 3Rstudio. Daje to także nadzieję na prędszy rozwój rozszerzonej rzeczywistości w naszym kraju.