W jaki sposób najlepiej zachęcić dziecko do codziennego odrabiania lekcji?

Do codziennych obowiązków dzieci należy odrabianie lekcji, ale co w sytuacji, gdy dziecko nie chce odrabiać prac domowych? Jak wówczas powinni zachować się rodzice bądź opiekunowie dziecka? Czy istnieją dobre sposoby na to, aby zachęcić dziecko do odrabiania lekcji?

Niechęć do odrabiania prac domowych u dziecka.

W codziennym życiu czasami zdarzają się sytuacje, w których to dzieci, dopiero, co rozpoczynają swoją przygodę z edukacją szkolną nie chcą odrabiać zadań domowych. W jaki sposób można, zatem zachęcić kilkulatka, aby wyrobił sobie takie cechy charakteru jak obowiązkowość i pracowitość? Brak motywacji kilkulatka do odrabiania pracy domowej może wynikać z tego, iż dziecko może uważać to zajecie za mało atrakcyjne i nudne bądź po prostu mieć gorsze samopoczucie lub brak energii do pracy. Pamiętajmy, że w takiej sytuacji najważniejszy jest spokój i opanowanie. Warto na początku zmienić atmosferę, aby później w czasie spokojnej rozmowy dotrzeć do źródła problemu. Czasami podczas takiej rozmowy rodzic musi wykazać się odrobiną kreatywności.

W jaki sposób najlepiej zachęcić dziecko do codziennego odrabiania lekcji?

Rady dla rodziców i opiekunów.

Rodzice powinni pamiętać o tym, aby do odrabiania lekcji przez dziecko wybrać odpowiedni moment. Po szkole dziecko powinno odpocząć od nauki, co najmniej godzinę lub dwie. Niezbyt dobrym pomysłem jest odkładanie pracy domowej na sam wieczór. Warto zadbać o to, aby odrabianie lekcji było czynnością usystematyzowaną i zaplanowaną, dlatego tak ważny jest wybór stałej pory dnia. Bardzo ważne jest również to, aby zapewnić dziecku odpowiednio komfortowe miejsce do tego zadania. Nigdy nie powinno się natomiast krzyczeć na dziecko lub karać je za to, że nie ma chęci do odrabiania lekcji o wiele lepszym rozwiązaniem jest wspomniana wcześniej spokojna rozmowa na temat istoty szkolnego obowiązku. Bardzo ważna jest także właściwa motywacja, ale powinna być to motywacja wewnętrzna dziecka. Warto np. punktować sukcesy dziecka na specjalnej karcie, na której będziemy zapisywać dobre oceny, zwłaszcza z tych przedmiotów, które są dla dziecka trudne. Nie należy jednak wprowadzać systemu nagród za odrobienie lekcji.